INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. Federal Media Company FMC. All rights reserved.

INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

Centralna Agencja Informacyjna

03:41 | wtorek | 18.05.2021

© 2020-2021 r. Federal Media Company FMC. All rights reserved.

Z ostatniej chwili!

CAI 24 – Liczba potwierdzonych przypadków Covid-19 wynosi już 2 855 190. Zdiagnozowano 1 109 nowych zakażeń, zmarło 11 osób, u których stwierdzono SARS-CoV-2. 4 z nich miało choroby towarzyszące, a 7 wyłącznie z powodu Covid-19. Epidemia w naszym kraju pociągnęła już za sobą 71 675 ofiary.

Nowe obostrzenia związane z pandemią są zagrożeniem dla handlu międzynarodowego

Czas czytania: 2 min.

Koniecznie przeczytaj

Naukowcy chcą wyjaśnienia pochodzenia SARS-CoV-2

Międzynarodowa grupa specjalistów na łamach prestiżowego periodyku „Science” nawołuje do zbadania pochodzenia odpowiedzialnego za epidemię koronawirusa SARS-CoV-2. Jak piszą,...

Wpadka i masa śmiechu podczas programu na żywo! Prezenterka pogody zaczęła się rozmnażać

Technologia płata figle. Przekonała się o tym ekipa kanału Fox 9 News w Minneapolis. Podczas prezentowania prognozy pogody, prezenterka...

Zofia Zborowska zdradziła płeć dziecka

Zofia Zborowska z okazji 34. urodzin dodała na Instagram post, w którym zasugerowała obserwatorom płeć swojego dziecka. Pod koniec...

Nowe obostrzenia wz. z II falą pandemii stwarzają zagrożenie dla handlu międzynarodowego – ocenia Polski Instytut Ekonomiczny. Według analityków doświadczenia z wiosny wskazują, że przez restrykcje najbardziej może ucierpieć tranzyt na Ukrainę, Słowację i Białoruś.

PIE zwraca uwagę, że wprawdzie ruch ciężarowy w połowie listopada był jeszcze o 4 proc. wyższy niż w analogicznym tygodniu 2019 r., jednak nowe obostrzenia pandemiczne stwarzają zagrożenie dla handlu międzynarodowego. „Doświadczenia z wiosny wskazują, że przez restrykcje najbardziej cierpi tranzyt na Ukrainę, Słowację i Białoruś, natomiast stosunkowo szybko +odbija+ wymiana handlowa z Niemcami i Czechami” – czytamy w najnowszym wydaniu „Tygodnika Ekonomicznego PIE”.

Eksperci zacytowali analizę średniego dobowego ruchu pojazdów ciężkich na podstawie pomiarów w stacjach znajdujących się na głównych drogach tranzytowych – autostradach i drogach ekspresowych – łączących Polskę z sąsiadującymi państwami. „Umożliwia ona śledzenie zmian transportu towarowego realizowanego drogą lądową, a tym samym oceny, które szlaki handlowe najbardziej cierpią na skutek restrykcji” – wyjaśnili.

Jak wskazuje PIE, na początku 2020 r. wzrosło natężenie ruchu samochodów ciężarowych na wschodniej granicy Polski – z Białorusią i Litwą. Rosła też wymiana handlowa z państwami Europy Środkowo-Wschodniej, „co widać w przypadku ruchu na granicy Czech”. Z kolei ruch tranzytowy w kierunku zachodnim utrzymywał się na podobnym poziomie jak w 2019 r.

Zamrożenie gospodarki, jak przypomnieli analitycy, spowodowało załamanie wymiany handlowej praktycznie ze wszystkimi partnerami handlowymi Polski. W przypadku przygranicznych stacji pomiarowych spadki natężenia ruchu wyniosły w marcu średnio – 5 proc., w kwietniu – 21 proc., a w maju – 14 proc.

„Po odmrożeniu najszybciej zwiększał się ruch samochodów ciężarowych na granicy z Czechami – w czerwcu, lipcu i sierpniu osiągnął wyższe wartości niż w 2019 r.” – podkreślili analitycy. Również w przypadku Niemiec odnotowano rosnącą dynamikę w lipcu i sierpniu. Z kolei eksport na Słowację był o 30-40 proc. niższy, co „może być związane z problemami sektora motoryzacyjnego – podano.

PIE wskazuje, że „dotkliwe spadki” widoczne były też w przypadku wschodnich sąsiadów, tj. Ukrainy i Białorusi. „Powiązania tych gospodarek przy łańcuchach dostaw są słabsze niż z Niemcami” – zaznaczają. Zdaniem ekspertów także w obecnym kwartale eksport w kierunku wschodnim jest mocniej zagrożony. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ amac/

reklama

Ostatnio dodane

Naukowcy chcą wyjaśnienia pochodzenia SARS-CoV-2

Międzynarodowa grupa specjalistów na łamach prestiżowego periodyku „Science” nawołuje do zbadania pochodzenia odpowiedzialnego za epidemię koronawirusa SARS-CoV-2. Jak piszą,...

Przeczytaj jeszcze to!