INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. Federal Media Company FMC. All rights reserved.

INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

Centralna Agencja Informacyjna

22:10 | wtorek | 19.01.2021

© 2020-2021 r. Federal Media Company FMC. All rights reserved.

Z ostatniej chwili!

CAI 24 – Liczba potwierdzonych przypadków Covid-19 wynosi już 1 438 914. Zdiagnozowano 3 271 nowych zakażeń, zmarły 52 osoby, u których stwierdzono SARS-CoV-2. 11 z nich miało choroby towarzyszące, a 41 wyłącznie z powodu Covid-19. Epidemia w naszym kraju pociągnęła już za sobą 33 407 ofiar.

Jak sobie radzi Europa?

Czas czytania: 3 min.

Koniecznie przeczytaj

Dwa polskie miasta w dziesiątce najbardziej zanieczyszczonych na świecie

Według informacji, dotyczących stopnia zanieczyszczenia powietrza w dniu dzisiejszym, Wrocław i Warszawa znalazły się w dziesiątce dużych miast świata...

Mocne słowa o Bońku! „Nie dotrzymał słowa”

W poniedziałek niespodziewanie PZPN poinformowało o zwolnieniu Jerzego Brzęczka z funkcji trenera reprezentacji Polski. Krytycznie decyzję prezesa Zbigniewa Bońka...

PILNE! Izrael przyznaje, że narodowa kwarantanna zawiodła

Mimo obowiązywania surowych ograniczeń i wysokiego tempa szczepień liczba zakażeń bije dobowe rekordy. „Trwająca od dwóch tygodni powszechna kwarantanna zawiodła....

Jak sobie radzi Europa? Wszystkie europejskie rynki nieruchomości komercyjnych znajdują się obecnie pod wielką presją. Najpoważniej dotyka ona segment handlowy. To będzie wymagać redefinicji strategii biznesowych najemców i właścicieli centrów. Chodzi o to, aby zminimalizować problemy z płynnością finansową teraz i w przyszłości. To wnioski z najnowszego raportu MVGM „COVID-19 Property management impact”. Analizującego kondycję rynków nieruchomości w 10 europejskich krajach, w których działa MVGM.

Virginie de Baere, dyrektor zarządzająca, MVGM Poland

Każdy z rynków narodowych ma swoją specyfikę i właściwości, dlatego trudno je porównywać. Związane jest to z ich odmienną dojrzałością, dynamiką rozwoju, czy różnymi cechami poszczególnych segmentów. Pewne efekty kryzysu są jednak wspólne dla wszystkich. Takim przykładem jest sektor handlowy, którego ogólna kondycja zależy od szeregu zmiennych, m.in. poziomu siły nabywczej, penetracji zakupów online, czy stopnia nasycenia powierzchnią handlową. Jedno jest jednak bezsprzeczne – to właśnie ten sektor boryka się obecnie z największymi trudnościami we wszystkich krajach, w których jesteśmy obecni. Możemy więc obserwować innych, wymieniać się wiedzą i wypracować wspólne, europejskie rozwiązania.

Najemcy mogą nie mieć dokąd wracać

W większości przeanalizowanych krajów otwarte są tylko sklepy mające w swojej ofercie produkty pierwszej potrzeby oraz apteki. Wyjątkiem jest Holandia, gdzie rząd nie nakazał ograniczenia działalności większości sklepów. Mimo to wiele dużych sieci, jak np. H&M, zdecydowało o tymczasowym zamknięciu swoich salonów. Liczba odwiedzających centra handlowe (footfall) spadła drastycznie.

Holandii najemcy i właściciele centrów doszli do porozumienia, na mocy którego sklepy mogą m.in. zapłacić czynsz z trzytygodniowym opóźnieniem bez obawy o naliczanie kar umownych i odsetek. Z tych zapisów nie mogą natomiast korzystać najemcy, którzy nie mieli  25-procentowego spadku obrotów. Mimo to właściciele, podobnie jak w dziewięciu pozostałych krajach, obawiają się o swoją płynność finansową.

Jak sobie radzi Europa?

Jest to związane z faktem, że podobnie jak w Polsce, rządy nie przykładają wystarczającej uwagi do wprowadzenia regulacji, które będą chronić ich interesy. W dłuższej perspektywie czasu możemy mieć więc do czynienia z falą bankructw, co niekorzystnie odbije się też na kondycji biznesowej najemców, którzy nie będą mieli dokąd wracać. Równocześnie, jak zwraca uwagę MVGM, rośnie sprzedaż online (dla przykładu Hiszpania zanotowała wzrost o 12,5% r-d-r), a w miarę jak aktualna sytuacja będzie się przedłużać, stopień penetracji zakupów internetowych będzie coraz wyższy. To wymusi na centrach handlowych dostosowanie się do nowej rzeczywistości szybciej, niż wcześniej prognozowano.

Repozycjonowanie centrów czy zmiana ich funkcji, o której rynek mówił już wcześniej, prawdopodobnie nabierze innego znaczenia. Wszyscy uczymy się teraz funkcjonować w całkiem nowych realiach rynkowych i otrząsamy się z pierwszego szoku. Przed nami bardzo ważna lekcja do odrobienia – przygotowanie strategii biznesowych na moment, kiedy wszyscy wrócimy do „normalności”.

Zobacz także: Koronawirus zmienia rynek nieruchomości.

reklama

Ostatnio dodane

Słomiana inwestycja Orlenu? Państwowy koncern kupił media, do których musi dopłacać

Kiedy kilka tygodni temu państwowy koncern PKN Orlen kupił regionalne dzienniki należące do koncernu Polska Press, podniosły się głosy,...

Przeczytaj jeszcze to!