INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Centralna Agencja Informacyjna

15:24 | piątek | 28.11.2025

© 2020-2023 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

No menu items!
Więcej

    Zakłócenia łańcuchów dostaw wynikają z niskiej podaży towarów

    Czas czytania: 2 min.

    Kartka z kalendarza polskiego

    28 listopada

    Nosorożec z kopalni wosku

    23 października 1929 Co prawda w Polsce nie znaleziono (jeszcze) kompletnego szkieletu dinozaura ani mamuta, ale za to mamy znalezisko, jakiego nie ma żadne muzeum...

    Koniecznie przeczytaj

    Niedobory mocy produkcyjnych są najpoważniejszym ograniczeniem dla światowego handlu, odpowiadając za 75 proc. spadku obrotów w III kwartale. Potrwają jeszcze długo, ponieważ szybki wzrost inwestycji w tym zakresie odnotowują tylko Stany Zjednoczone. Jeśli chodzi o techniczną stronę dostaw, logistyka odbuduje swoje zdolności w 2022 r.

    Według międzynarodowej firmy ubezpieczeniowej Euler Hermes (część grupy Allianz), zakłócenia łańcuchów dostaw pozostaną nierozwiązanym problemem do drugiej połowy 2022 r. Powodem będą nowe fale epidemii, w tym kolejne obostrzenia w Chinach. Polityka „zero infekcji” wywoła stagnację produkcji i eksportu w okresie chińskiego Nowego Roku.

    - reklama -

    Tymczasem w III kwartale br. wolumen światowego handlu zmniejszył się o 1,1 proc. Spadek został wywołany ograniczeniami produkcyjnymi, dlatego na koniec IV kwartału wolumen może ulec kolejnej obniżce o 0,8 proc.

    Analitycy Eurel Hermes prognozują, że w 2022 r. obroty globalnego handlu wzrosną o 5,4 proc. w kolejnym zaś roku o 4 proc. We wszystkich makroregionach świata (przede wszystkim region Azji i Pacyfiku, Europa Zachodnia i Ameryka Północna) takie wartości eksportu zrekompensują spadki 2020 r.

    Jednocześnie w latach 2022-2023 Stany Zjednoczone będą zagrożone rekordowym deficytem handlowym w wysokości, ok. 1,3 bln dol. Wręcz przeciwnie Chiny mogą odnotować rekordową nadwyżkę, ok. 760 mld dol. Prognozy dodatniego salda w wysokości 330 mld dol. dotyczą handlu w strefie euro.

    - reklama -

    O wysokości przyszłorocznych obrotów handlowych zadecyduje popytu na dobra trwałego użytku. Zwiększone rezerwy gotowych wyrobów obniżą popyt na komponenty i półprodukty. Sprzyja temu, m.in. wzrost inwestycji przemysłowych w Stanach Zjednoczonych, gdzie proces jest bardziej intensywny niż w Europie.

    Według indeksu globalnej przepustowości portów, w 2021 r. udział dni, w których są przeciążone, zmniejszył się w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wynosi 55 proc. wobec 85 proc. w 2020 r. oraz 68 proc. w 2019 r.

    Rosną także zamówienia na kontenerowce. Sięgają 6,4 proc. tonażu istniejącej floty transportowej. Ponadto USA zamierzają wydać 17 mld dol. na modernizację infrastruktury morskiej. Czynniki te pomogą obniżyć koszty transportu ze szczytowych poziomów. We wrześniu koszt frachtu był od sześciu do siedmiu razy wyższy niż przed pandemią.

    Śledź nas na:

    Czytaj:

    Oglądaj:

    Subskrybuj
    Powiadom o

    0 komentarzy
    oceniany
    najnowszy najstarszy
    Wbudowane informacje zwrotne
    Zobacz wszystkie komentarze
    reklama spot_img

    Ostatnio dodane

    Łotwa poradzi się „kolegów z Polski”

    W swoim wpisie na platformie X Evika Silina powiadomiła też, że wydała poleceniach ministrom obrony i spraw wewnętrznych,...

    Przeczytaj jeszcze to!

    0
    Podziel się z nami swoją opiniąx