INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Centralna Agencja Informacyjna

18:04 | sobota | 23.11.2024

© 2020-2023 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Podział koncernu Daimler AG stał się faktem

Czas czytania: 2 min.

Kartka z kalendarza polskiego

23 listopada

Jan Kazimierz w słuckim pasie

20 listopada 1648 Chwalcie usta Pannę Marię!Już więcej nie wierzęAni w działa, ni w husarię,W zbroje, ni w pancerze.Za nic wszystkie mi potęgi,Wojsk ogromnych chmura,Za...

Koniecznie przeczytaj

Zamiast jednego producenta niemieckich samochodów będą teraz dwa: Mercedes-Benz i Daimler Truck – informuje Deutsche Welle.

Nowa firma Daimler Truck Holding AG stanie się największym światowym producentem pojazdów ciężarowych. 10 grudnia zadebiutowała na giełdzie papierów wartościowych we Frankfurcie, a wiosną najprawdopodobniej wejdzie do głównego niemieckiego indeksu giełdowego DAX 40.

- reklama -

Druga z nowych firm będzie kontynuowała produkcję samochodów osobowych i minivanów. 1 lutego 2022 r. zmieni nazwę z Daimler AG na Mercedes-Benz Group AG i zachowa swoje miejsce w DAX 40.

Podział koncernu odbył się według następującego schematu: akcjonariusze Daimler AG otrzymali jedną akcję Daimler Truck Holding AG za dwa dotychczasowe udziały. W efekcie stali się właścicielami 65 proc. kapitału nowej firmy, ale jednocześnie nadal są właścicielami starej. Przyszła Mercedes-Benz Group AG zachowa 35 proc. udziałów w nowo powstałej spółce i nadal będzie jej największym udziałowcem.

– Taki schemat jest korzystny dla akcjonariuszy, ponieważ całkowita wartość dwóch firm przekroczy kapitalizację rynkową dotychczasowego koncernu – powiedział rozgłośni dyrektor CAR-Center Automotive Research, profesor Ferdinand Dudenhöffer.

- reklama -

Deutsche Welle przypomina, że podział Daimler AG był opracowywany od dłuższego czasu. Centrala w Stuttgarcie uwzględniła doświadczenia dwóch podobnych operacji w europejskim przemyśle motoryzacyjnym. W 1999 r. szwedzka firma Volvo sprzedała dział samochodów osobowych, utrzymując produkcję maszyn ciężarowych.

W 2018 roku niemiecki koncern Volkswagen wydzielił działy produkcji samochodów ciężarowych i autobusów pod markami MAN i Scania w odrębną spółkę giełdową o nazwie Traton Group. Sam skupił się na produkcji samochodów osobowych.

Volkswagen zachował jednak 89,7 proc. akcji Traton, a tym samym pełną kontrolę nad nową firmą. Daimler AG postanowił dać wyodrębnionej spółce znacznie większą niezależność.

- reklama -

Uzasadniając przed akcjonariuszami podział koncernu, zarząd Daimler AG przekonywał, że produkcja samochodów osobowych i ciężarowych to zupełnie różne kierunki w motoryzacji. Wraz z przyspieszonym przejściem światowego przemysłu motoryzacyjnego na alternatywne silniki wzrastają różnice technologiczne. Dla pierwszych główną ścieżką rozwoju są silniki elektryczne, podczas gdy dla ciężarówek są to zarówno silniki elektryczne, jak i wodorowe.

Profesor Dudenhöffer jest przekonany, że do podziału przyczynił się również wymóg produkcji samochodów autonomicznych. Jego zdaniem wprowadzenie technologii zdalnych ma jednak większe znaczenie dla ciężarówek niż pojazdów osobowych.

– Pion cargo musi zostać przekształcony znacznie szybciej, a w przypadku wspólnego koncernu istniałoby niebezpieczeństwo, że dział samochodów osobowych spowolni rozwiązywanie najważniejszych zadań – powiedział ekspert.

Śledź nas na:

Czytaj:

Oglądaj:

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
reklama spot_img

Ostatnio dodane

Waszyngton i Berlin jak Warszawa

Yes! Yes! Yes! Trio Donald Tusk, Szymon Hołownia i Adam Bodnar odnotowało międzynarodowy sukces! Ich taktykę stosowania prawa tak,...

Przeczytaj jeszcze to!

0
Podziel się z nami swoją opiniąx