Kazachstan przekierowuje chiński tranzyt na Morze Kaspijskie i porty Łotwy, informuje rosyjska gazeta „Wiedomosti”.
W 2021 r. wielkość ruchu kontenerowego na trasie Chiny – Europa – Chiny wyniosła 692 500 jednostek TEU, czyli o 27 proc. więcej niż w 2020 r.
W obawie przed zakłóceniami wywołanymi wojną, które zagrażają wysokiej opłacalności, Astana podjęła wysiłki w celu przejęcia tranzytu z Azji przez Rosję. Kazachskie ministerstwo przemysłu i infrastruktury wypracowało alternatywną trasę przewozu ładunków eksportowych i importowych.
Zgodnie z oficjalnym komunikatem rządu Kazachstanu, chodzi o podjęcie szybkich działań zapobiegających przerwom w logistycznych łańcuchach dostaw towarowych.
– Ładunki eksportowe zostaną przekierowane do portów łotewskich przez Transkaspijski Szlak Transportowy (TITR) – „Wiedomosti” cytują fragment oświadczenia.
W ramach TITR Astana osiągnęła porozumienie z Azerbejdżanem, Gruzją i Turcją dotyczące utworzenia tranzytowego joint venture, który przejmie zadania kolejowej spółki UTLC ERA (Białoruś, Kazachstan, Rosja).
Aby udrożnić ruch towarowy Szklakiem Transkaspijskim, planowane jest utworzenie hubu kontenerowego w wolnej strefie ekonomicznej kazachskiego porcie Aktau na wschodnim wybrzeżu Morza Kaspijskiego.
Projekt, któremu gwarancji udzielił rząd Kazachstanu wywołał natychmiastowe zainteresowanie inwestorów. Astana toczy w tej sprawie rozmowy z singapurską firmą spedycyjną PSA International.