Fałszywe inwestycje kryptowalutowe oraz inne oszustwa w mediach społecznościowych doprowadziły do bezprecedensowego wzrostu przestępstw finansowych. Portal Axios publikuje wnioski raportu Federalnej Komisji Handlu (FTC) USA.
– Kryptowaluty są dogodnym instrumentem w rękach oszustów, ponieważ mimo rosnącej popularności, wielu naiwnych klientów nie zna zasad ich funkcjonowania. Ofiarami padają szczególnie młodzi użytkownicy. Są obeznani z technologiami cyfrowymi, ale nie mają wiedzy finansowej – komentuje Axios.
Zgodnie z raportem, osoby w wieku od 18 do 39 lat dwukrotnie częściej od starszych użytkowników zgłaszają policji oszustwa kryptowalutowe w mediach społecznościowych.
– Ludzie inwestują w kryptowaluty zwabieni obietnicami krociowych zysków, ale kończą z pustymi kieszeniami – ostrzega FTC. Jak wyjaśnia, nawet jeśli oszustwo inwestycyjne nie nastąpiło bezpośrednio w mediach społecznościowych, ponad połowa pokrzywdzonych osób została zwabiona informacjami rozpowszechnianymi przez platformy, komunikatory i aplikacje mobilne.
Natomiast jeśli chodzi o skalę, w 2021 r. oszustwa kryptowalutowe stanowiły 37 proc. wszystkich przestępstw finansowych w sieci. W czołówce znalazły się wyłudzenia związane z fałszywymi romansami na portalach randkowych oraz zakupami online.
Według FTC, szczególnie popularne jest oszustwo polegające na reklamowaniu fałszywego sukcesu finansowego, po to aby przekierować użytkowników na strony nieistniejących firm inwestycyjnych.
Jednak oszustwa inwestycyjne, choć zdecydowanie najbardziej kosztowne dla ofiar, ustępują ilości skarg związanych z zakupami internetowymi. Łącznie w 2021 r. ponad 95 tys. osób straciło w ten sposób ok. 770 mln dolarów. Według Axios, przestępstwa finansowe popełnione w mediach społecznościowych stanowią około 25 proc. wszystkich przypadków oszustw w USA, co oznacza osiemnastokrotny wzrost od 2017 r.
W tym kontekście FTC podkreśla negatywną rolę Facebooka i Instagram odgrywaną we wzroście przestępczości sieciowej. Raport ujawnia, że jedna trzecia ofiar, która zgłosiła utratę pieniędzy, potwierdziła nawiązanie kontaktu z przestępcami na jednej z platform. Prawie 9 na 10 osób wymieniło Facebook lub Instagram, jako miejsca oszustw polegających na niedostarczeniu towarów kupionych online.
FTC, która reguluje i monitoruje rynek reklam, zwraca uwagę, że tanie i ukierunkowane treści mediów społecznościowych ułatwiają przestępcom dotarcie do ofiar.
– Poświęcamy ogromna uwagę i znaczne środki na walkę z tego rodzaju oszustwami i nadużyciami – tak firma Meta skomentowała treść raportu FTC.
Natomiast Axios przypomina, że Google i Facebook w 2018 r. ograniczyły reklamy kryptowalut, po czym przywróciły „w ograniczonym zakresie” latem ubiegłego roku.