Farmaceutyczny gigant GlaxoSmithKline odrzucił propozycję firmy Unilever o wartości 50 miliardów funtów (68,4 miliarda dolarów). Oferta dotyczyła wykupu spółki joint venture GSK Consumer Healthcare, którą koncern kontroluje wspólnie z firmą Pfizer, informują serwis Bloomberg i Associated Press.
W oświadczeniu opublikowanym na firmowej stronie internetowej GSK stwierdza, że propozycja Unilever fundamentalnie zaniża wartość joint venture, nie doceniając jego perspektyw.
Odrzucenie oferty potwierdza również Unilever. – Transakcja dotycząca GSK Consumer Healthcare, który jest liderem konsumpcji farmaceutycznej i kosmetycznej, wynikała z chęci wzmocnienia naszego portfolio. Obecnie nie ma pewności, że jakiekolwiek porozumienie zostanie osiągnięte, choć kwota obejmowała również spłatę zadłużenia spółki – czytamy w komunikacie.
Także Associated Press potwierdza, że Unilever zaoferował za GSK Consumer Healthcare 50 miliardów funtów (68,5 miliardów dolarów). Propozycja przewidywała wypłatę 41,7 mld funtów gotówką oraz akcjami Unilever o wartości 8,3 mld funtów. Tymczasem GSK i Pfizer uznały cenę za zbyt niską, co może skłonić potencjalnego nabywcę do złożenia ponownej, wyższej oferty.
Agencja przypomina, że GSK Consumer Healthcare produkuje między innymi, pasty do zębów Sensodyne i Paradontax, środki Theraflu, Otrivin, Voltaren, Advil, Panadol oraz znany kompleks witaminowy Centrum. GSK ma w spółce 68 proc. udziałów, natomiast Pfizer – 32 proc.
– Niedoszła transakcja mogła stać się jedną z największych na giełdzie londyńskiej. Wskazuje, że perspektywa powrotu do tematu będzie zależeć od rynku, wyceniającego obecnie wartość spółki na 37-48 mld funtów. Zysk netto GSK Consumer Healthcare w 2021 r. wyniósł 2,45 miliarda funtów – ocenia „Financial Times”.
Natomiast konglomerat Unilever sprzedaje szeroki asortyment produktów konsumpcyjnych, od majonezu Hellmann’s po herbatę Lipton i lody Ben & Jerry’s. Do najbardziej znanych marek kosmetycznych należą mydło Dove i dezodorant Rexona.