INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Centralna Agencja Informacyjna

17:10 | sobota | 20.04.2024

© 2020-2023 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Wytyczne Ministerstwa Rozwoju dla sklepów i galerii

Czas czytania: 3 min.

Kartka z kalendarza polskiego

20 kwietnia

Jedźcie sami do Niemiec…

13 kwietnia 1943 W czasie II wojny światowej, Warszawa była dla Niemców najniebezpieczniejszym z okupowanych przez nich miast Europy. Każdy Polak mógł wtedy zginąć...

Koniecznie przeczytaj

W związku z kolejnym etapem odmrażania gospodarki MR we współpracy z GIS i przedstawicielami zainteresowanych środowisk opracowało rekomendacje dla poszczególnych branż.

Wytyczne dla galerii handlowych i stref gastronomicznych

Jak przypomniano w komunikacie, na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych działalność gospodarczą mogą prowadzić wszystkie sklepy z wyłączeniem: stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin), stref gier, kin oraz wysp handlowych. Nie wolno również korzystać z szatni, przechowalni ubrań i przedmiotów.

- reklama -

Wytyczne sugerują organizację stanowisk pracy w sklepach z zachowaniem 2-metrowej odległości między pracownikami i klientami galerii. Rekomendowana jest także organizacja pracy pracowników z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego. Niezbędna jest również rezerwa kadrowa, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego.

“Należy ograniczyć do niezbędnego minimum spotkania i narady wewnętrzne. Spotkania powinny być prowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości między osobami (minimum 2 m). W miarę możliwości lepiej wybierać kontakt telefoniczny i/lub mailowy” – czytamy.

Klienci powinni też mieć możliwość zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie, w punkcie ustanowionym przez zarządcę obiektu lub w automacie do zakupu maseczek. Jak podało MR, właściciele sklepów są zobligowani do zainstalowania możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym. Powinny się one znajdować przy wszystkich wejściach – również do placówek wewnątrz – a także w toaletach i przy kasach.

- reklama -

W komunikacie przypomniano o obowiązku noszenia w sklepach rękawiczek jednorazowych lub rękawiczek foliowych zapewnionych przez operatora danego sklepu.

Na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych należy stworzyć wydzielone strefy gastronomiczne z widoczną, fizyczną barierą oddzielającą. “W każdej strefie na jedną osobę powinno przypadać min. 15 m kw. Osoby stojące w kolejce powinny stać w 2-metrowych odstępach. W utrzymaniu odpowiedniego dystansu powinny im pomóc umieszczone w widocznych miejscach wskazówki (naklejki na podłodze lub stojące znaki)” – uściślono.

Od 4 maja, w strefie gastronomicznej będzie można kupować żywność wyłącznie na wynos i w ramach dostaw.

- reklama -

Wytyczne regulują także zasady parkowania. Zgodnie z nimi klienci są zobligowani do parkowania na co drugim miejscu. W przypadku braku takiej możliwości do zachowania dystansu przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdów.

Wytyczne dot. funkcjonowania sklepów budowlanych i meblarskich

Wśród nowych zasad funkcjonowania sklepów budowlanych i meblarskich jest zapewnienie informacji na temat konieczności utrzymania ograniczonej liczby osób w sklepie. Na jedną osobę przypadać ma minimum 15 m kw.

Należy też zrezygnować z organizowania animacji, w tym roznoszenia ulotek, wydarzeń promocyjnych i innych akcji na terenie sklepów, które mogą sprzyjać tworzeniu się skupisk ludzi.

Ponadto, po każdym kliencie należy zdezynfekować PIN-pady. Właściciele sklepów powinni zadbać o bieżącą dezynfekcję toalet, wind, klamek, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni.

Jeśli chodzi o wytyczne dla pracowników i klientów, resort rozwoju sugeruje ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych. Spotkania powinny odbywać się przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 2 metry).

“W miarę możliwości wybierajmy jednak kontakt telefoniczny i/lub mailowy. W okresie pandemii koronawirusa należy też zrezygnować ze szkoleń i wyjazdów” – radzi MR.

Pracownicy sklepu powinni też dbać o zachowywanie bezpiecznej odległości w kontaktach z klientami (min. 1,5 metra). Nie dotyczy to jednak stanowisk kasjerskich oraz punktów obsługi klienta, które dodatkowo muszą być wyposażone w zabezpieczenia w formie przezroczystych przegród oddzielających klienta od pracownika.

Należy również nadzorować liczbę klientów oraz sprawdzać, czy klient wchodząc do sklepu zdezynfekował ręce oraz czy ma zakryte usta i nos. Prócz tego na terenie sklepów obowiązuje również zakaz spożywania jakichkolwiek posiłków i produktów; z wyjątkiem przestrzeni socjalnej zarezerwowanej dla pracowników.

Szczegółowe informacje w sprawie wytycznych dla poszczególnych branż dostępne są pod adresem: https://www.gov.pl/web/rozwoj/wytyczne-dla-branz

Źródło: PAP

Śledź nas na:

Czytaj:

Oglądaj:

reklama spot_img

Ostatnio dodane

“MAUS” po raz drugi

Czyli Żydzi przedstawiani w palestyńskim podręczniku szkolnym jako „synowie świń”, to podżeganie do nienawiści, a Polacy przedstawiani w amerykańskim podręczniku (właściwie szkolnej...

Przeczytaj jeszcze to!