INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Centralna Agencja Informacyjna

12:29 | czwartek | 28.03.2024

© 2020-2023 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Szkoła „wilków morskich”

Czas czytania: 3 min.

Kartka z kalendarza polskiego

28 marca

Takie są rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie

Uczelnia miała być przeznaczona głównie dla szlachty, ale wbrew intencjom fundatora jej charakter zmienił się szybko ze szlacheckiego na mieszczański.15 marca 1594 Przekładając...

Koniecznie przeczytaj

Czwartek, 17 czerwca 1920 r.

Międzywojenna Polska miała wiele problemów, ale władze bardzo dbały, by je rozwiązywać. Jednym z nich była kwestia skorzystania z uzyskanego skromnego dostępu do morza i wykształcenia kadr marynarki wojennej. Jedno i drugie udało się osiągnąć.

- reklama -

Trwała wojna polsko-bolszewicka i to było najważniejsze. Ale w 1920 r. młode państwo polskie zajmowało się także innymi ważnymi problemami. Jednym z nich był dostęp do morza. Linia brzegowa liczyła dosłownie kilkadziesiąt kilometrów, ale była i to było najważniejsze. Była też potrzeba portu morskiego, zbudowania marynarki wojennej, a przede wszystkim wykształcenia odpowiednich kadr. Temu ostatniemu celowi miała posłużyć powołana już 17 czerwca 1920 r. (a więc półtora roku po odzyskaniu przez Polskę niepodległości) Szkoła Morska w Tczewie, pierwsza państwowa szkoła morska w Polsce.

STS Lwów

Początek był skromny – uczelnia miała tylko (i aż) dwa wydziały – Nawigacyjny i Mechaniczny. I chociaż powołano ją w czerwcu, zajęcia inauguracyjne odbyły się dopiero 8 grudnia – wcześniej trzeba było załatwić cud, który ocalił całą Europę przed bolszewizmem. Jeszcze latem 1920 r. za 247 tys. USD dla szkoły zakupiono żaglowiec szkoleniowy. Zbudowany jako statek towarowo-pasażerski, pierwotnie był 3-masztową fregatą pływającą do Indii i Australii, potem jako bark pod nazwą „Nest”. Zakupiony od holenderskiego armatora, przeszedł remont i w 1921 r. podniesiono na nim banderę jako polskim statku szkoleniowym STS Lwów. STS Lwów ą „Lwów” w swych podróżach szkolno-handlowych odwiedził szereg portów Bałtyku, Morza Północnego, Śródziemnego, Czarnego, oraz Atlantyku, wszędzie robiąc wrażenie wyglądem swoim i załogi, godnie reprezentując odrodzoną Polskę, a jego załoga była w wielu portach zapraszana przez miejscowe władze na specjalnie dla niej wydawane przyjęcia. 13 sierpnia 1923 r., w trakcie rejsu do Brazylii, jako pierwszy polski statek przekroczył równik. „Lwów” musiał sam zarabiać na swoje utrzymanie, stąd trasy jego podróży układały się w zależności od przeznaczenia otrzymanego do przewozu ładunku. Warto odnotować, że jego dowódcą został kapitan Mamert Stankiewicz, opisany w słynnej książce „Znaczy kapitan”.

- reklama -

Akademia „wilków morskich”

W 1930 r. Szkołę Morską przeniesiono do Gdyni, do nowo wybudowanego kompleksu budynków przy ul. Morskiej i zmieniono jej nazwę na Państwowa Szkoła Morska. W tym samym roku Lwów został wymieniony na nowy szkolny żaglowiec – Dar Pomorza. 3 grudnia 1930 r. szkoła została odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi „za wyjątkowe zasługi na polu rozwoju marynarki handlowej”. W 1938 roku powstał Wydział Transportu i Administracji Morskiej. Dalszy rozwój Szkoły przerwała wojna. Podczas wojny Szkoła prowadziła działalność w Anglii – w Southampton i w Londynie.

Po wojnie szkoła wróciła do swojej dawnej siedziby, ale już tylko jako szkoła średnia. W roku 1949 Wydział Nawigacyjny przeniesiono z Gdyni do Szczecina. Co prawda ze Szczecina do morza jeszcze kawałek drogi, ale przeprowadzka była zgodna z nową polityką nowych władz. W ten sposób powstała Państwa Szkoła Morska w Szczecinie. W roku 1951 przekształcono Państwową Szkołę Morską w Gdyni w 5-letnie Technikum Morskie Mechaniczne i rozpoczęto przyjmowanie kandydatów z ukończoną szkołą podstawową (7 klas). Eksperyment ten nie zdał egzaminu (jak wiele eksperymentów nowych władz). W 1954 r. Wydział Nawigacyjny przeniesiono na powrót do Gdyni do modernistycznego budynku Domu Żeglarza Polskiego (z 1937 r.) przy dzisiejszej ulicy Jana Pawła II 3 i zmieniono nazwę szkoły na Szkoła Morska. W 1954 r. na Wydziale Mechanicznym powołano klasę elektryków. W 1958 r. szkoła została przekształcona na pomaturalną szkołę techniczną z trzema wydziałami: Nawigacyjnym, Mechanicznym i Elektrycznym, wracając do nazwy Państwowa Szkoła Morska. W 1968 r. przekształcono Państwową Szkołę Morską w Gdyni w Wyższą Szkołę Morską w Gdyni. W 2001 uczelnia otrzymała status akademii i nazwę Akademia Morska w Gdyni, a od 1 września 2018 r. uczelnia otrzymała status akademii i nazwę Akademia Morska w Gdyni.

Śledź nas na:

Czytaj:

Oglądaj:

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł
Następny artykuł
reklama spot_img

Ostatnio dodane

Takie są rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie

Uczelnia miała być przeznaczona głównie dla szlachty, ale wbrew intencjom fundatora jej charakter zmienił się szybko ze szlacheckiego...

Przeczytaj jeszcze to!

0
Podziel się z nami swoją opiniąx