INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Centralna Agencja Informacyjna

10:05 | piątek | 22.11.2024

© 2020-2023 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Nie tylko w Polsce rosną ceny paliwa. W Niemczech na stacjach ludzie przeżyli szok

Czas czytania: 2 min.

Kartka z kalendarza polskiego

22 listopada

Jan Kazimierz w słuckim pasie

20 listopada 1648 Chwalcie usta Pannę Marię!Już więcej nie wierzęAni w działa, ni w husarię,W zbroje, ni w pancerze.Za nic wszystkie mi potęgi,Wojsk ogromnych chmura,Za...

Koniecznie przeczytaj

Nastroje przedsiębiorczości nadal się pogarszają. Najważniejszy barometr gospodarczy spada, co wynika z trudności w dostawach wywołanych cenami paliw — informuje Deutsche Welle.

Od czterech miesięcy z rzędu Niemcy odnotowują pogorszenie koniunktury. Indeks IFO (Institute for Economic Research), uważany za barometr gospodarczy wynosił we wrześniu 98,9 punktu. W październiku obniżył się do 97,7 punktu. Prezes Instytutu Clemens Fuest wyjaśnił, że spadek optymizmu jest następstwem problemów z zaopatrzeniem. W efekcie wykorzystanie mocy produkcyjnych wynosi tylko 84,7 proc.

- reklama -

Wskaźniki Indeksu uległy pogorszeniu w sektorze usług i handlu, gdzie przedsiębiorstwa borykają się z wysokimi kosztami transportowymi. Poprawie uległy jedynie nastroje branży budowlanej. Zdaniem ekspertów niemieckiej rozgłośni, na złą sytuację biznesową wpływają rekordowe drogie paliwa. To z kolei wynik kartelowej zmowy eksporterów ropy oraz polityki rządu federalnego.

Cena oleju napędowego pobiła rekord 2012 r. Nigdy wcześniej litr tego paliwa nie kosztował średnio 1,56 euro. Jednocześnie średnia cena benzyny 95 zbliżyła się do historycznych maksimów. Litr Super E10 osiągnął poziom 1,67 euro.

– W ten sposób do kryzysu gazowego i wzrostu cen energii elektrycznej doszedł szok cenowy na stacjach benzynowych – komentuje DW. Wśród przyczyn rozgłośnia wymienia: rosnące ceny ropy naftowej na świecie, deprecjację euro do dolara oraz wysokie zapotrzebowanie na olej napędowy w sezonie grzewczym.

- reklama -

Deutsche Welle wskazuje również na odpowiedzialność rząd federalnego. Około dwóch trzecich ceny litra paliwa narzuca państwo w formie akcyzy i innych podatków, takich jak energetyczny oraz VAT. Ponadto rząd celowo dąży do tego, aby paliwa do samochodów i opałowe były droższe.

Wynika to z tradycyjnego już podejścia do zużycia energii, zgodnie z którym surowce nie powinny być zbyt tanie, bo inaczej nie będzie bodźców do ich efektywnego i proekologicznego wykorzystania.

Śledź nas na:

Czytaj:

Oglądaj:

Subskrybuj
Powiadom o

0 komentarzy
oceniany
najnowszy najstarszy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
reklama spot_img

Ostatnio dodane

Mega MAGA! Czyli słynne „fight, fight, fight!”

Agenda Kamali Harris była głównie ideologiczna, przesycona rozmaitymi „wokistowskimi” miazmatami, natomiast agenda Trumpa była praktyczna, odwołująca się do codziennych...

Przeczytaj jeszcze to!

0
Podziel się z nami swoją opiniąx