Włoski urząd antymonopolowy nałożył na Amazon grzywnę w wysokości 1,13 miliarda euro (1,3 miliarda dolarów). Podstawą jest zarzut wykorzystywania dominującej pozycji przeciwko niezależnym sprzedawcom, co stanowi naruszenie zasad konkurencji Unii Europejskiej, informuje Associated Press.
AP przekazuje, że kara jest jedną z największych, nałożonych na giganta handlu internetowego w Europie. Przypomina, że w efekcie pandemii Amazon rozszerzył działalność szczególnie we Włoszech.
AP podkreśla zarazem, że Europa jest pionierem wysiłków mających na celu powstrzymanie dużych firm technologicznych. Jako pierwsza nałożyła na Google wielomiliardowe grzywny. Komisja Europejska zarzuciła platformie trzykrotne naruszenie prawa antymonopolowego UE.
Agencja zwraca uwagę, że impuls regulujący działalność e-handlu nabiera rozpędu na całym świecie. Organy kontrolne i prawodawcze oskarżają cyfrowych gigantów o tłumienie konkurencji i brak zapobiegania szkodliwym treściom.
Reagując na karę, Amazon oświadczył, że zdecydowanie nie zgadza się z decyzją włoskiego regulatora i złoży odwołanie. Nazwał grzywnę i proponowane środki zaradcze nieuzasadnionymi i nieproporcjonalnymi. Zauważył, że ponad połowa rocznej sprzedaży we Włoszech pochodzi z małych i średnich przedsiębiorstw, które mają dostęp do innych kanałów dystrybucji swoich towarów.
Włoski organ AGCM uzasadnił jednak orzeczenie żądaniem Amazon, który wymaga, aby zewnętrzni sprzedawcy korzystali wyłącznie z jego aplikacji logistycznej – Fulfillment by Amazon. W ten sposób dyskryminuje konkurencję, wzmacniając swoją pozycję.
Gigant e-commerce uniemożliwia również sprzedawcom zewnętrznym dostęp do programu lojalnościowego Amazon Prime, który ułatwia oferowanie towarów ponad 7 milionom najbardziej lojalnych konsumentów. Blokada dostępu oznacza, że niezależni sprzedawcy są również wykluczeni z udziału w czarnych piątkach, cyberponiedziałkach i prime day, co zmniejsza szanse, że ich towary pojawią się w kategorii „oferta polecana”.
– Dochodzenie wykazało, że takie korzyści są kluczowe dla uzyskania rozpoznawalności, a co za tym idzie sukcesu ofert sprzedawców na Amazon – oświadczył regulator. Nakazał Amazon przyznanie korzyści wszystkim sprzedawcom zewnętrznym, którzy są w stanie spełnić standardy usługi Prime.