INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

Centralna Agencja Informacyjna

12:28 | wtorek | 18.01.2022

© 2020-2021 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Koniec Opla z Gliwic. Polska ofiarą Stellantis?

Czas czytania: 2 min.

Koniecznie przeczytaj

Po 23 latach fabryka samochodów osobowych Opla w Gliwicach przeszła do historii. Produkcję modelu Astra przeniesiono do z powrotem do Niemiec, informuje Deutsche Welle.

Ostatni Opel Astra zjechał z taśm polskiej fabryki Opla 30 listopada. Na początku przyszłego roku obie działające w Gliwicach spółki – Opel Manufacturing Poland oraz PSA Manufacturing Poland zostaną połączone, tworząc Stellantis Gliwice, która zajmie się produkcją samochodów dostawczych.

- reklama -

Niemiecka rozgłośnia przypomina, że pierwszy Opel Astra zjechał z gliwickiej taśmy w 1998 r. Od tego czasu w Polsce wyprodukowano łącznie 2,755 mln samochodów. Tym samym Gliwice stały się centrum produkcyjnym modelu Astra w Europie. Ponadto w polskiej fabryce Opla powstawały tam także modele: Agila, Zafira i Cascada.

Rzeczniczka prasowa Opla i PSA Manufacturing Poland Agnieszka Brania potwierdziła, że dalszą produkcję Astry przeniesiono do niemieckiej fabryki w Ruesselsheim. Specjaliści rynku samochodowego jednak nie dostrzegają w takiej decyzji odwrócenia lokalizacji fabryk.

– Nie ma trendu, żeby przenosić fabryki z Europy Środkowo-Wschodniej w inne miejsca – powiedział Deutsche Welle Ferdinand Dudenhoffer, ekonomista i dyrektor instytutu CAR na Uniwersytecie Duisburg-Essen.

- reklama -

Rozgłośnia podkreśla, że Opel wybudował w Gliwicach nową fabrykę, w której będą powstawać samochody dostawcze czterech marek grupy motoryzacyjnej Stellantis. Chodzi o Opla Movano, Peugeota Boxera, Fiata Ducato i Citroena Jumpera.

– Koncern Stellantis utrzymuje produkcję w Gliwicach, zmieniając jedynie profil z samochodów osobowych na duże samochody dostawcze – stwierdziła Agnieszka Brania.

Jak komentuje Deutsche Welle, strategia grupy Stellantis, której częścią jest Opel, polega na tym, żeby jedna fabryka produkowała kilka różnych marek danej kategorii. Jednak według rozgłośni, w ostatnich 5 latach Opel redukuje zatrudnienie zarówno w działach rozwoju, jak i produkcji.

- reklama -

Na początku października wstrzymał działalność niemieckiego zakładu w Eisenach (Turyngia), gdzie powstawał model Grandland X. Powodem zamknięcia fabryki jest zakłócenie łańcucha dostaw chipów, do którego doprowadziła pandemia.

Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, fabryka w Eisenach miała być zamknięta do 2022 r. Teraz ogłoszono, że ponowne otwarcie nastąpi dopiero w marcu. Decyzja wywołała pogłoski, że Stellantis chce zamknąć fabrykę w Turyngii bowiem produkcję modelu Grandland X przeniesiono do Sochaux we Francji. Dopiero w wyniku presji załogi i niemieckich polityków, grupa motoryzacyjna ogłosiła, że zakład w Eisenach będzie nadal działał.

Komentując sytuację, rozgłośnia krytykuje Stellantis za nieprzejrzystość decyzyjną i nieliczenie się interesami pracowników Opla w Polsce i Niemczech.

Śledź nas na:

Czytaj:

Oglądaj:

1 KOMENTARZ

1 Komentarz
oceniany
najnowszy najstarszy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
Burmistrzowa
03.12.2021 10:26

Deutschland, Deutschland über alles!!!

reklamaspot_img

Ostatnio dodane

Skutki pandemii: bogacze bogatsi, ubodzy biedniejsi

W czasie pandemii koronawirusa dziesięciu najbogatszych ludzi na świecie podwoiło fortuny. Biedna reszta ludzkości stała się jeszcze uboższa, wynika...

Przeczytaj jeszcze to!

1
0
Podziel się z nami swoją opiniąx
()
x