INFORMUJEMY, NIE KOMENTUJEMY

© 2020-2021 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Centralna Agencja Informacyjna

10:01 | piątek | 17.05.2024

© 2020-2023 r. FreeDomMedia. All rights reserved.

Rosja ukradła zachodnim firmom 500 samolotów

Czas czytania: 2 min.

Kartka z kalendarza polskiego

17 maja

Zanim był Wołyń

16 maja 1657 Kozaccy oprawcy zabrali zakonnika go do rzeźni Grzegorza Hołowejczyka, gdzie go bestialsko torturowali – m.in. przypalając go ogniem, wbijając drzazgi za paznokcie...

Koniecznie przeczytaj

Prowadzenie biznesu w kraju bezprawia jest ryzykowne, o czym przekonują się firmy leasingu samolotów. Podmioty, z których wiele ma siedzibę w Irlandii, wydzierżawiły rosyjskim liniom lotniczym 515 samolotów o wartości ok. 10 miliardów dolarów. Mogą ich nigdy nie odzyskać. Putin nakazał przerejestrowanie maszyn, co uniemożliwi ich zwrot właścicielom, informuje Politico.

– Rosja złamała Konwencję Chicagowską, która stanowi prawny fundament lotnictwa cywilnego – oświadczyła europejska komisarz ds. transportu Adina Vălean. 

- reklama -

Wyjaśniła, że Komisja Europejska stara się pomóc w odzyskaniu majątku, jednak jej komentarz wygłoszony w Parlamencie Europejskim nie wzbudza wiary leasingodawców.

– Jesteśmy w trakcie – powiedziała komisarz, dodając: – Szczerze mówiąc, nie jesteśmy zbyt pewni efektu, ponieważ w przypadku takiego kraju jak Rosja, trudno przewidzieć wynik.

Tymczasem Unia dała firmom leasingowym czas na ściągnięcie samolotów, który upływa 28 marca. Jak dotychczas tylko kilkadziesiąt maszyn wróciło właścicieli, głównie tych, które znajdowały się poza Rosją.

- reklama -

Tymczasem decyzja Putina oznacza zabór cudzego mienia i przekazanie go Rosji. W takiej sytuacji, jeśli Kreml nie zmieni zdania, zachodnie firmy nie mogą zrobić wiele poza nadzieją, że inwazja się skończy, a sankcje zostaną szybko zniesione. 

Zdaniem Politico, Bermudy i Irlandia unieważniły certyfikaty zdolności do lotu wielu z samolotów zabranym przez Rosję, co pozbawia je statusu bezpiecznych maszyn. Jednak nowe prawo rosyjskie zastąpiło międzynarodowe świadectwa własnym, dopuszczając do rejsów.

 – Mówimy o ogromnych pieniądzach i takich samych stratach – komentuje Politico, zdając pytanie, co Rosja zrobi ze wszystkimi skradzionymi samolotami? Zakazy lotów uniemożliwiają rosyjskim maszynom przeloty w znacznej część światowej przestrzeni powietrznej. Ponadto nawet kraje z otwartym niebem wzdragają się przed wpuszczeniem samolotów z podejrzanymi certyfikatami i niepewnymi dokumentami serwisowymi.

- reklama -

Zachodni zakaz sprzedaży części lotniczych do Rosji oznacza, że tamtejsze linie lotnicze będą musiały kanibalizować samoloty wydzierżawione za granicą. Nawet jeśli sankcje wobec Rosji zostaną zniesione, reakcja firm leasingowych na dalszą współpracę jest wątpliwa, ocenia Politico.

Śledź nas na:

Czytaj:

Oglądaj:

1 KOMENTARZ

Subskrybuj
Powiadom o

1 Komentarz
oceniany
najnowszy najstarszy
Wbudowane informacje zwrotne
Zobacz wszystkie komentarze
piter
17.03.2022 15:59

. . . sankcje za sankcje

reklama spot_img

Ostatnio dodane

Netanjahu cały w strachu

Jedni nie mogą nie mogą strzelać, inni mogą. Międzynarodowy Trybunał Karny jednych może sądzić, innych - za takie same...

Przeczytaj jeszcze to!

1
0
Podziel się z nami swoją opiniąx