Gwałtowny wzrost cen logistyki kontenerowej, m.in. kosztów przewozowych i składowania w morskich terminalach, zmusza wielu uczestników branży do ograniczania inwestycji. Podwojeniu uległy także ceny kredytów, co winduje koszty branży. Analitycy twierdzą, że rynek jest bliski przegrzania, informuje rosyjski portal biznesowy RBK.
Źródła RBK na rynku wskazują, że ceny wynajmu kontenerów wzrosły dwukrotnie, do 6,7 tys. dolarów. Ceny platform kolejowych – o 27 proc. zaś morskie usługi kontenerowe ponad czterokrotnie.
Taka sytuacja postawiła rosyjski rynek transportu kontenerowego w szczególnie trudnej sytuacji. Krajowa logistyka dysponuje jedynie własnymi platformami kolejowymi, natomiast wszystkie inne usługi są kupowane za granicą.
– Z tego powodu koszty logistyki terminalowej i portowej wzrosły o około 20-30 proc. Całość hamuje rozwój i prowadzi do windowania stawek za usługi logistyczne. Rosyjskiej branży transportowej nie stać na kupowanie usług portów i terminali po tak wysokich cenach – wnioskuje portal.
– W rzeczywistości wartość statków, platform kolejowych, kontenerów, rośnie w tempie dwucyfrowym, co hamuje rozwój rynku logistycznego w Rosji i ostatecznie prowadzi do skokowego wzrostu stawek za usługi logistyczne – RBK cytuje opinię firmy przewozowej FESCO.
Ocenę podziela przedsiębiorstwo kontenerowe Rosyjskich Kolei. Według RŻD Business Actvie: – Sytuacja na rynku przewozowym była i pozostaje napięta. Negatywne perspektywy zwiększa polityka monetarna banku centralnego, która prowadzi do wzrostu kursów walut. Rosyjski regulator walcząc ze wzrastającą inflacją nie wyklucza kolejnych, drastycznych podwyżek stóp procentowych.